Kan Facebook bruges af B2B virksomheder?

I Horsens Folkeblad fredag den 11. juli var der en spændende artikel om Give Stålspær A/S, der har taget Facebook til sig, og har fået lavet en strategi for deres tilstedeværelse på Facebook af en ekstern rådgiver, og ser samtidig store muligheder for de sociale medier i fremtiden. B2B virksomhed sætter fokus på Facebook

Det kan jeg ikke være uenig i. Rigtig mange virksomheder uanset om man har en B2C eller B2B virksomhed, kan med den rigtige digitale strategi få gavn af deres tilstedeværelse på de sociale medier.

Men man skal have hjertet og hjerne med!
Man skal også gøre sig klart, at det at være tilstede på de sociale medier, kræver at man følger med hele tiden, og man har hjertet og hjerne med i sin tilstedeværelse på f.eks. Facebook. Er man usikker på hvordan man griber det an, vil det ofte være en god ide og det vil også være give godt ud, at man får ekstern rådgivning i opstartsfasen. Fordi Facebook er et realtids medie, hvor man kan forvente at Facebook brugerne er på 24/7, så skal man også være parat til gribe de muligheder som Facebook netop er fantastisk til, f.eks. at man i nuet kan poste nyheder og svare på kommentar, svare på kritiske indlæg, følge med i hvordan og hvor hurtigt de positive nyheder bliver set og delt på Facebook og meget mere.

Realtids dialogen er den sværeste
Det er netop i realtids dialogen, hvor jeg mener at virksomheden skal have hjertet og hjerne med, således virksomheden selv er klar til at svare på de opslag FB brugerne poster på virksomhedens Facebook side, og ikke en ekstern konsulent der først lige skal have clearet, hvordan f.eks. en kommentar på et opslag skal besvares korrekt.

Statsministeren har fået hug
Vores egen statsministre har lige fået hug for hendes manglende tilstedeværelse på de sociale medier. Ikke at hendes sociale profiler mangler indhold, men at hun er blevet kritiseret for, ikke at have "hjerte og hjerne" med, da hun aldrig svare brugerne på de kommentar, som de poster ud på hendes profiler i forbindelse med hendes indlæg. En klassisk misforståelse at man tror man bare kan nøjes med at poste nyheder/kommentar uden i dette tilfælde at svare på vælgernes henvendelse. Her kommer man til at skuffe brugerne istedet for udnytte deres engagement på de sociale medier. For Helle Thorning Schmidt ville et e-mail nyhedsbrev måske have været en bedre løsning.

Opsummering:

  • Virksomhederne skal være beviste om sin tilstedeværelse på de sociale medier
  • Man kan med fordel søge professionel hjælp i opstartsfasen
  • Men man skal også selv være klar til have hjerte og hjerne med
  • Vurdér omfanget af de ressourcer der skal anvendes
  • Hvem vil man tale til og om hvad?

Kaffemøde om virksomhedens digitale strategi
Skulle du have lyst til at få en dialog(kaffemøde) om hvordan man får revitaliseret eller udviklet virksomhedens digitale strategi for sociale medier, så kontakt Cube Marketing, Lars Jense på 4017 1492 eller på lj@cube.dk

77 Svar. Lukkede kommentar for denne artikel.